Studiedag ICT en Onderwijs in de Humaniora
Digitale toetsprojecten bij Geschiedenis en Kunstgeschiedenis.
dr. Frits Naerebout
dr. Marjan Groot
Universiteit Leiden
Bij de Opleiding Geschiedenis, de Opleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, en de Opleiding Oude Culturen van de Mediterrane Wereld, alle deel van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden, worstelen de studenten met een prachtig, maar omvangrijk handboek Grieks-Romeinse geschiedenis, waarover de sectie Oude Geschiedenis van mening is dat de daarin vervatte informatie tot het basispakket van de propedeuse-studenten in genoemde opleidingen behoort. De studenten vinden het over het geheel genomen een zware taak, en hun resultaten bij de twee deeltentamens laten te wensen over. Maar ook voor de docenten zijn de tentamens niet iets om naar uit te kijken: in totaal zo'n 300 studenten maal 2 tentamens maal 6 essayvragen betekent 3600 verhaaltjes lezen en beoordelen. Is er een manier om de de studenten te stimuleren de bestudering van de stof effectiever ter hand te nemen, en de last van de docenten te verlichten, dat laatste liefst gepaard met een verbetering van de kwaliteit van de beoordeling? Beide voornoemde zaken zijn de inzet van het Digitaal toetsen-project dat momenteel bij de sectie Oude Geschiedenis door een studentassistent, Adriaan van Heteren, wordt uitgevoerd, met als doel de creatie van een gevarieerde digitale vragenbank waaruit voor zowel diagnostische als summatieve toetsen geput kan worden. Randvoorwaarde gesteld door de instelling is dat een en ander binnen de bestaande ICT-omgeving wordt gerealiseerd. Dat betekent in dit geval binnen Blackboard. De uitdaging is vanzelfsprekend om binnen deze beperking een toetssysteem te scheppen waarin met alle eventualiteiten rekening wordt gehouden en dat de doelstellingen met vrij beperkte middelen helpt verwezenlijken. Mocht een en ander met succes bekroond worden, dan zal een gedetailleerde verslaglegging borg staan voor de overdraagbaarheid naar andere omgevingen.
Daarnaast zal Marjan Groot het pilotproject Blended learning bespreken. Het doel van de pilot Blended learning is om voor vier Bachelor cursussen diagnostische tussentoetsen in Blackboard te maken, zoveel mogelijk met gesloten vraagtypen om het slagingspercentage voor deze vakken te verhogen. Tevens neemt de werkdruk onder docenten af doordat de toetsen automatisch worden nagekeken. De antwoorden worden in de colleges besproken.